Tips Hantar Anak Ke Tadika/ Sekolah Untuk Pertama Kali

Happy je hantar anak-anak macam ni kan..anak umi muka monyok je sebab ngantuk tido lambat 😂

First day sekolah..bersiap nak beratur kat luar..masa ni la Fateh buat drama air mata masuk kereta balik taknak beratur..habis umi ceramah pasal Rasulullah..hehe

Muka monyok lagi..cuba untuk redha mungkin..hehe..Ya Allah peliharalah anak syurga kami untuk menuntut ilmu


Alhamdulillah..diberikan rezeki untuk masuk tahun 2019..dah masuk minggu kedua anak-anak mula bersekolah..rata-rata yang baru pertama kali hantar anak ke sekolah..anak-anak masih akan menangis..ada yang cikgu kene dukung bawa masuk ke dalam..omaiiii


Hati ibu mana yang tak luluh tengok anak menangis dan memandang kite dengan mata yang sayu..Allahu


Kalau ikut pengalaman sendiri, dalam 2 minggu hingga sebulan anak akan ok..sebab dah dapat geng kat sekolah dan mula rapat dengan cikgu-cikgu

Anak umi tahun ni masuk umur 5 tahun, alhamdulillah drama air mata sekejap je..tak macam tahun lepas..dua minggu baru ok..

Disini umi nak kongsikan tips macam mana nak hantar anak ke tadika/sekolah tanpa drama air mata..

1. Ceritakan keseronokan suasana di tadika/sekolah 3-4 bulan sebelum hari pertama sekolah

Cerita yang best-best je..supaya anak-anak teruja nak pegi sekolah..contohnya di sekolah ramai kawan-kawan..kat rumah takde kawan..kadang-kadang umi tak sempat nak main dengan abang..

Di sekolah juga anak-anak boleh belajar macam-macam..boleh pandai..nanti boleh tolong ramai orang..boleh mengaji..boleh solat..boleh lawan syaitan..syaitan takut dengan orang solat dan mengaji..

2. Beri anak-anak peluang pilih barang keperluan sekolah sendiri

Contoh beg sekolah, umi akan buka internet dan scroll sama-sama dengan anak umi Fateh..suruh dia pilih mana beg yang dia berkenan..dan yang penting dalam bajet kita..

Untuk alat tulis..pensil warna..boleh juga buat macam ni..biar dia rasa pendapat dia didengari..dan dia berasa penting dalam setiap keputusan yang kita buat..

Anak-anak juga akan teruja dan tak sabar nak guna barang-barang yang dia pilih tu kan 😄

3. Ceritakan kisah-kisah sahabat atau nabi

Boleh juga pasangkan video atau bacakan buku cerita..ceritakan kisah-kisah perjuangan nabi dan sahabat..bagaimana mereka bersusah payah menyebarkan islam ke serata dunia..dengan banyak kekangan..

Kebetulan umi sekeluarga baru balik dari umrah..jadi umi boleh ceritakan pada anak umi Fateh..tentang kesabaran dan ketabahan Rasulullah...

Contoh ayat:

U: Dulu Rasulullah tak de kereta pun, die jalan kaki pegi Taif..kasut die buruk..sampai sana kene baling batu..kene ejek..kene ludah..tapi die sabar je..die doa kat Allah..

F: nanti Allah tolong Rasulullah ye..

U: Iye..Fateh best..Fateh sekarang boleh naik kereta..ada aircond..kasut cantik..kita pegi school ye..

F: Ok umi 

Gunung-ganang ni Rasulullah dan seorang sahabat jalan kaki je..dengan cuaca sejuk..banyak pengorbanan baginda..Umi suka throwback kisah Rasulullah di Taif dengan Fateh, dia faham alhamdulillah


4. Upah beli sesuatu yang dia suka jika dia pergi sekolah

Umi dah tak larat nak pujuk ape..umi janji nak beli mainan baru...dengan syarat hadiah tu ikut kemampuan masing-masing la kan..kalau kita bawa pegi kedai ECO RM2 pun anak-anak ni happy je..

So umi tanya Fateh nak beli mainan ape..dia pun sebut Hot Wheels..pengaruh youtube kannn

So umi pun buka apps Shopee, dan search Hot Wheels..umi tengok sama-sama dengan Fateh...die pun scroll jugak..seronok die..lupa dah yang die sedih tadi..nanti balik kite beli dengan Abi ye..die ok sikit..alhamdulillah

Image result for eco rm2

5. Doa dan tawakal pada Allah

Untuk ibu-ibu yang bekerja, kalau anak-anak tak nak pegi sekolah, sape nak jaga? Nak tak nak kene juga tinggal..masa Fateh 4 tahun, first day sekolah cikgu kene dukung Fateh masuk sekolah..Fateh nangis huhu..sedih bila teringat..

Untuk ibu-ibu yang tak keje pejabat..ataupun Work At Home Mom..kene kentalkan jugak jiwa  tu..bayangkan takde tempat lain boleh jaga anak kita selain sekolah tu..contohla..

Percayalah..lama-lama anak ok je..insyaAllah..anggaplah ni salah satu proses die nak belajar juga..setiap hari sebelum hantar anak doa dan minta pada Allah supaya anak dengar cakap..dan behave..

Bila anak dah ada kawan dekat sekolah tu happy la dia..tak berenti bercerita nanti..

6. Sapu Calm Time sebelum pegi sekolah

Salah satu lagi ikhtiar yang kawan-kawan umi buat adalah tenyeh balm Calm Time dari Tasneem Naturel. Dalam balm ni ada essential oil dari Tasneem Naturel. Antaranya Lavender, Roman Chamomile, Frankinsence dan Marjoram yang boleh bantu beri anak-anak yang menangis, meragam dan tantrum tenang.

Ibu-ibu pun boleh pakai sendiri untuk elak bertukar jadi Hulk 



Oklah cukup 6 tips untuk kali ni..ibu-ibu ada tips lain yang menarik? Sudi2 la berkongsi ya..untuk kita sama2 manfaatkan..

Wallahua'lam

Comments

Popular posts from this blog

Kenangan Umrah Bersama Keluarga 2018

Sejadah Raudhah